Dodatek MIeszkaniowy
Jednym z zadań Gminy jest pomoc osobom o niskich dochodach oraz osobom ubogim. Jedną z form pomocy jest dofinansowanie do wydatków związanych z kosztami utrzymania lokalu mieszkalnego poprzez przyznanie dodatku mieszkaniowego.
UWAGA !
Mogą go otrzymać osoby, którym przysługuje tytuł prawny do lokalu w celu umożliwienia im zapłaty czynszu oraz pokrycia innych obciążających je wydatków za zajmowany lokal mieszkalny.
KTO MOŻE DOSTAĆ ?
Dodatek mieszkaniowy mogą otrzymać:
- Najemca lub podnajemca mieszkania,
- Osoba posiadająca spółdzielcze prawo do mieszkania,
- Osoby mające tytuł prawny do zajmowanego mieszkania, ponosząca wydatki związane z jego zajmowaniem,
- Osoby zamieszkujące mieszkanie bez tytułu prawnego, oczekująca na przysługujący lokal zamienny lub socjalny.
KRYTERIA PRZYZNAWANIA !
-
Dodatek przysługuje osobom, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego uzyskany w okresie trzech miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku nie przekracza 175% kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 125% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym, obowiązującej w dniu złożenia wniosku – od dnia 01.03.2013r. to odpowiednio kwoty 1.454,51 zł w gospodarstwie jednoosobowym i 1.038,94 zł w gospodarstwie wieloosobowym.
Jeżeli dochód jest nieco wyższy, nie zamyka to możliwości otrzymania dodatku – jeśli kwota nadwyżki nie przekracza wysokości dodatku mieszkaniowego, należny dodatek mieszkaniowy obniża się o tę kwotę.
Przy wydawaniu decyzji o przyznaniu dodatku mieszkaniowego uwzględnia się kwotę najniższej emerytury obowiązującą w dniu złożenia wniosku, na podstawie przepisów ustawy z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jednolity Dz. U. z 2004r. Nr 39 poz. 353 z późn. zm.).Uwaga: Od dnia 1.03.2013r. wysokość najniższej emerytury wynosi 831,15 zł.
-
Powierzchnia użytkowa zajmowanego lokalu mieszkalnego nie może przekraczać normatywnej powierzchni użytkowej o więcej niż:
- 30 % albo
- 50 % pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60 %.
Liczba członków gospodarstwa domowego |
Powierzchnia normatywna |
Powierzchnia dopuszczalna przy 30% przekroczeniu pow. normatywnej |
Powierzchnia dopuszczalna przy 50% przekroczeniu pow. normatywnej,pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60 %. |
1 osoba |
35 |
45,50 |
52,50 |
2 osoby |
40 |
52,00 |
60,00 |
3 osoby |
45 |
58,50 |
67,50 |
4 osoby |
55 |
71,50 |
82,50 |
5 osób |
65 |
84,50 |
97,50 |
6 osób |
70 |
91,00 |
105,00 |
GDZIE SKŁADAĆ WNIOSEK ?
Wniosek należy złożyć w:
Urząd Miejski Wejherowo Urząd Miejski w Redzie Urząd Miejski w Rumi
Wydział Spraw Lokalowych Referat Inżynierii Miejskiej Biuro Obsługi Mieszkańca
84 – 200 Wejherowo 84 – 240 Reda 84 – 230 Rumia
ul. 12-go Marca 195 ul. Pucka 9 ul. Sobieskiego 7
I piętro, pokój nr 111 pokój nr 2 Stanowisko nr 1
WYMAGANE DOKUMENTY !
- wypełniony wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego (dostępny na miejscu w w/w wydziałach, (a także w internecie) potwierdzony przez Zarządcę budynku,
- tytuł prawny do zajmowanego lokalu, tj. umowę najmu, akt notarialny lub przydział na mieszkanie,
- wyliczenie czynszu obowiązującego w miesiącu składania wniosku – wystawione przez zarządcę lub właściciela budynku,
- zaświadczenie o dochodach osiągniętych w 3-ch miesiącach poprzedzających datę złożenia wniosku wyliczonych w następujący sposób: przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe, (chyba że zostały one już zaliczone
do kosztów uzyskania przychodu), - emeryci lub renciści przedstawiają odcinki ZUS lub decyzje, potwierdzające wysokość otrzymywanego świadczenia- z 3-ch ostatnich miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku,
- osoby zarejestrowane w Powiatowym Urzędzie Pracy przedstawiają zaświadczenie o wysokości otrzymywanego świadczenia oraz odprowadzanej składki na ubezpieczenie zdrowotne,
TERMIN ZAŁATWIENIA SPRAWY
Urząd wydaję decyzję w ciągu 30 dni od daty złożenia wniosku.
TERMIN WAŻNOŚCI DECYZJI
Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy.
UWAGA! Druki Wniosków o przyznanie dodatku mieszkaniowego można odebrać
w Administracji Osiedla
POBIERZ Formularz o Przyznanie dodatku mieszkaniowego
Na stronie następnej artykuł o Prawidłowej eksploatacji mieszkań i jak zaoszczędzić energię cieplną w naszych mieszkaniach


